Дидактична гра-бродилка

«Врятуємо ліс від пожежі»

(середній дошкільний вік)

 

Мета. Закріпити знання дітей про правила безпеки життєдіяльності, відпрацювати у ігровій ситуації поведінку під час виникнення небезпеки. Вчити дошкільнят швидко орієнтуватись у складній ситуації,  на ігровому полі, дотримуючись правил гри. Розвивати пам’ять, мовлення під час розповіді віршів, загадок; мілку моторику, логіку, інтелект під час викладання картинок, розфарбовування розмальовок,; мислення під час виконання завдань «Докажи слівце». Вправляти в умінні розрізняти та називати диких птахів та тварин, геометричні фігури, колір. Виховувати у дітей почуття співчуття та допомоги іншій людині, тварині, птахам, природі. Виховувати дружні відносини один до одного, почуття поваги під час гри між гравцями. Вчити радіти успіхам інших.

 

Обладнання. Ігрове поле, кубик, фішки, картинки з птахами, з геометричними фігурами, картинки для завдання «Збери картинку» із зображенням пожежної машини та пожежника, розмальовки тварин, вірші, загадки.

 

Правила гри. У грі приймають участь 5-6 дітей. За допомогою карток із цифрами обирається черга ігрових дій гравців. Кожна дитина отримує фішки. Діти по черзі кидають кубик, яке число випадає, стільки ходів вперед проходять, виконуючи завдання дорослого.

Виграє той, хто перший виконає всі завдання, повністю пройде ігрове поле та дістанеться фінішу.

 

Хід гри.

Вихователь розповідає дітям історію про Незнайку, який грався сірниками у лісі і там виникла пожежа. Він просить допомогти йому погасити пожежу,  врятувати ліс та його мешканців.

Вихователь розповідає дітям правила гри. Діти по черзі дістають із чарівної торбинки картки з цифрами, які підказують, хто починає гру. Починає гру  той, у кого картка із цифрою 1. Перший гравець кидає кубик і скільки кружечків на ньому  випало, скільки кроків фішкою він і робить. Після першого гравця у гру вступає гравець із карткою з цифрою 2 і т.д. По дорозі гравці допомагають мешканцям лісу врятувати ліс від вогню, виконуючи разом завдання пожежників.

 

Завдання №1 – Зателефонуй у пожежну частину!

Вихователь. Діти, а якщо трапилася пожежа, що потрібно робити?

Діти (варіанти відповідей): покликати на допомогу дорослих; викликати пожежників.

Вихователь. А за яким номером ми викличемо пожежників?

Діти. Знає кожен громадянин пожежний номер – 101!

Вихователь. Діти, а хто знає вірші, або загадки про пожежну безпеку?

Діти розповідають вірші, загадки.

Дитина 1. Сірники — добро і зло,

                  Знає місто і село.

                  Слід порадитись з батьками,

                  Що робити з сірниками.

 

Дитина 2.  Дітям добре треба знати

                           Правила протипожежні

                           І з вогнем не пустувати,

                           Бути обережними.

 

 Дитина 3.  Любі хлопчики й дівчатка,

                            Слухайте, що каже татко:

                            «Сірників до рук не брати!

                            Бо згоріти може хата!»

 

Дитина 4.   І до мами прислухайтесь:

                          «Із вогнем, малі, не грайтесь!

                          Сірники – то не забава!

                   Гратись з ними – марна справа!»

 

Дитина 5.  Не розводьте у дворах

                  Вогонь, попелища,

                  Особливо, коли вітер

                   Між будівель свище.

                   Понесе вітер жаринку

                   На дах, у кватирку,

                   А для спалаху майна

                   Досить і хвилинки.

                   Як не будеш за тим стежить,

                   Може виникнуть пожежа.

 

Завдання №2 – Що пожежнику потрібно для роботи?

Діти сідають за окремий стіл та викладають картки, підбираючи пожежному предмети, які йому потрібні для гасіння пожежі. Потім гравці вголос перераховують предмети, що потрібні пожежному для роботи.

Потрібні предмети: вода, вогнегасник, шланг, лопатка, пісок.

Зайві предмети: квітка, олівець, цукерка, ложка.

Наступний гравець кидає кубик та рухається фішкою далі.

 

 

Завдання №3 – Врятуємо птахів від пожежі!

Перед  дітьми картинки із зображенням будинку птахів з віконцями у вигляді різних геометричних фігур (коло, овал, квадрат, трикутник, прямокутник). Потрібно для кожного птаха підібрати потрібну геометричну фігуру. Під час виконання завдання діти називають птахів (синичка, снігур, горобець, дятел, сова).

 

Завдання №4 – Хвилинка тренувань.

Всі діти виходять із-зі столу та роблять фізкультурні вправи, промовляючи віршований текст:

Ми пожежники сміливі,

Як шагаємо красиво.

Вміло вмієм присідати,

І гарненько пострибати.

Парно злазим по драбині,

Ми пожежники сміливі.

(Склади картинку)

Після фіз. хвилинки діти продовжують гру.

 

Завдання №5 – Врятуємо крильця метелику.

Діти сідають за стіл. Перед ними метелик, у якого не вистачає крил. Потрібно відшукати і викласти однакові за кольором крила.

Гра продовжується і діти кидають кубик далі.

 

Завдання №6 – Допоможемо тваринам.

Дітям потрібно розфарбувати тварин кольоровими олівцями.

 

Завдання №7 – Відремонтуємо пожежну машину.

Потрібно відремонтувати пожежну машину, щоб пожежники продовжили гасити пожежу. Діти сідають за стіл та складають пожежну машину з частин. Коли діти справилися із завданням, то продовжують гру далі.

 

Завдання №8 – Підкажи слівце.

Вихователь зачитує вірші, а діти підказують слова, коли вихователь робить паузу.

Вихователь.  Як побачиш: малюки

                       Взялися за сірники.

                       То ти маєш їх спиняти -

                       Сірники у них  забрати.

 

Як побачиш десь горить:

Мусиш ти в ту саму мить

До пожежників дзвонити

  Про пожежу ... сповістити.

 

                       Вивчіть правила пожежні.

                       Будьте завжди обережні.

                      Знає хай дитина кожна

                      Жартувать з вогнем ... не можна.

 

А якщо трапилась біда.

Що ви будете робити ?

                                                Не ховатись у куток,

    а вогонь мерщій    гасити.

 

                        І малятам, ї звірятам

                       Дуже добре треба знати,

                       Сірники не для забави

                        З ними страшно...грати.

 

Розігрівсь утюг твій дуже

Що робити будеш, друже?

                                             За гаряче не хапай

                                             Із розетки ... вимикай.

 

Вивчіть правила пожежі:

Будьте завжди обережні.

Знає хай дитина кожна

Жартувать з вогнем не... можна.

 

Дим побачив – не зволікай

   А пожежників ти…викликай.

 

Пам’ятай кожен громадянин

Номер пожежних…101.

 

Для розваги і для гри

Сірників ти не бери,

Бо з вогнем погані жарти

Жартувати з ним ... не варто.

 

Не розпалюй сам багаття

А ні у лісі, а ні у хаті.

Легко вогник запалити –

Та не легко… погасити.

 

Коли діти виконали всі завдання вихователь  звертає їхню увагу на  ігрове поле, пожежа, яка була у лісі згасла. Незнайка радіє, дякує дітям і в знак вдячності дарує їм медалі рятівників.

 

Загадки

 

                                                  Коли вогнище палає,

Він згасить його допомагає,

Із піщинок наш дружок,

Здогадались? Це… (пісок).

                                                         

Шкварчить, злиться, води боїться,

І скільки б не їв, а ситим не буває. (Вогонь)

 

                                         Найважливіша в пожежного зброя,

З нею він завжди йде до бою. (Вода)

 

Він завжди на гвіздочку,

                                              Має червону сорочку.

                                              І вогонь блокує вміло

                    В білій і пухнастій піні. (Вогнегасник)

 

Сидять у коробці у купці хлопці,

Хто хоче світити – готові служити.

Заради гри їх не бери і голівками не три!

Лихо станеться велике – полум’я від них сердите. (Сірники)

 

Література.

1. Костюк М.В. Пожежна охорона Рівненщини. Історія і сьогодення: хронікально-історичний нарис/ М.В.Костюк. - Рівне, 2004.-130 с

2. Костюк М.В. Абетка пожежної безпеки: навчально-пізнавальний посібник для дошкільнят та учнів молодших класів загальноосвітніх шкіл / М.В.Костюк, С.О-Редько.- Рівне, 2003.- 32 с.

3. Небезпечні ігри з вогнем // Медицина: дитяча енциклопедія, - К., 2003, - с. 324-326.

4. Пожежна безпека // Лапін В.М. Безпека життєдіяльності людини .-Львів, 2000.- с. 80-87.

5. Природні пожежі // Чирва Ю.О., Баб'як О.С. Безпека життєдіяльності.-К., 2001.- с 109-112.

6. Протипожежна безпека: збірник матеріалів на допомогу вчителям і вихователям у викладанні основ протипожежної безпеки. - Тернопіль: Підручники і посібники, 2002.- 80 с.

7. Бойко Г. З вогнем погані жарти, жартувати з ним не варто: [вірші] / Г.Бойко // Розкажіть онуку .- 2007.- № 3.- с. 152-153.

8 . Бурім В. Пам'ятай, дитино кожна: [ вірші] / В. Бутрім // Початкова освіта.-2004.-№ 12.-с. 22.

9. „Сірники - добро і зло...": [вірші про правила поводження з вогнем] //Позакласний час. - 2003.- № 20.- с. 4.

10. Тягай Л.І. Вогонь наш ворог, вогонь наш друг: [вірші] / Л.І.Тягай // Розкажіть онуку. - 2003. - № 14-15. - с. 21.